Chat.ba
Zašto električni automobili ne smiju biti bešumni

Sva vozila na električni i hibridni pogon koja se prodaju u SAD moraće od 2020. godine da budu opremljena spoljjnim zvučnicima koji će emitovati određeni zvučni signal pri malim brzinama, kako bi se pješaci upozorili na njihov nailazak. Pored toga što ne zagađuju vazduh u okolini u kojoj se kreću, vozila na električni pogon blagotvorno djeluju i na čulo sluha, s obzirom da su veoma tiha, a pri malim brzinama praktično su bešumna. Iako značajno doprinose smanjenju zagađenja bukom u velikim gradovima, elektroautomobili sa druge strane predstavljaju i potencijalnu opasnost po pješake, koji ih ne čuju, naročito kada se kreću brzinama do 30-ak kilomatara na sat. Ovaj nedostatak prepoznat je kao problem nekoliko godina ranije, kada su najprije hibridni, a zatim i električni automobili počeli da se pojavljuju na ulicama u sve većem broju. Američke vlasti stoga su propisale da od septembra 2020. godine sva vozila koja za pogon koriste elektromotor (bilo da su hibridna ili čisto električna), moraju da do brzine od 30 kilometara na sat emituju jasan, konstantan i dovoljno jak zvuk kojim će pješake, bicikliste i slijepe osobe upozoriti da na svoj nailazak. Brzina od 30 kilometara na sat uzeta je kao granična jer poslije toga čak i električni automobili počinju svojim kretanjem (zvuk usljed kotrljanja točkova, strujanja vazduha) da generišu dovoljno buke da ih pješaci mogu čuti. Jedan od veoma zastupljenih proizvođača električnih automobila na tržištu, japanski Nissan, sugerisao je da je dovoljno da se ovaj zvuk emituje samo do brzine od 20 kilometara na sat, ali američka Nacionalna agencija za bezbjednost saobraćaja (NHTSA) nije usvojila ovaj prijedlog. Iako je riječ prije svega o bezbjednosnom problemu, kojim su potencijalno ugroženi ljudski životi, i ovog puta se vodilo računa o materijalnim troškovima. Kao jedan od argumenata za uvođenje novog propisa navedeno je da će instaliranje zvučnika proizvođače automobila na godišnjem nivou u SAD koštati oko 40 miliona dolara, dok su benefiti smanjenja saobraćajnih nezgoda i troškova liječenja povrijeđenih procjenjeni na čak 250-320 miliona dolara. NHTSA je takođe procijenila da su šanse da pješak bude povrijeđen od strane električnog ili hibridnog vozila trenutno za 19 odsto veće nego da mu povrede nanese automobil sa motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem.

2018-03-03